Bil i Oslo vilkår og regler om personvern
Vilkår
Betingelser
- Dette er en avtale mellom Oslo kommune Bymiljøetaten som tilbyder og kunde
- Avtalen omfatter app for betaling for parkering og piggdekkgebyr
- Avtalen er gyldig fra det tidspunkt kunden aksepterer disse vilkårene
Parkering
- Kunden er ansvarlig for å oppgi riktig kjøretøy og takstgruppe for hver parkeringstransaksjon
- Løsningen støtter kun en aktiv parkering av gangen per brukerkonto
- Parkering må alltid følge de parkeringsreguleringer og anvisninger som til enhver tid gjelder
- Betalinger utført i denne appen gjelder kun for kommunale parkeringsplasser i Oslo
- Betaling må startes umiddelbart etter at kjøretøyet er parkert
- Når maks parkeringstid for gjeldende takstgruppe løper ut, må plassen frigis ved at kjøretøyet fjernes
Piggdekkoblat
- Kunden er ansvarlig for å oppgi riktig registreringsnummer ved kjøp av piggdekkoblat
- Kunden er ansvarlig for å angi om kjøretøy er tung/lett ved kjøp av piggdekkoblat
- Løsningen støtter kun en aktivt piggdekkoblat per kjøretøy
- Kun sesongoblat kan kanselleres, ikke dags- og månedsoblat
- Ved kansellering av sesongoblat, refunderes kunden for gjenværende periode ned til et minimumbeløp tilsvarende prisen på et dagsoblat for lett kjøretøy
- Månedsoblat gjelder for inneværende måned
- Piggdekkoblat må kjøpes før man kjører innenfor kommunegrensen til Oslo kommune
Betaling
- Avtalen gir kunden rett til gratis å benytte appen som et betalingsmiddel for de tjenester som til enhver tid tilbys i systemet
- For tjenesten som tilbys, gir avtalen rett til å belaste kundens betalingskort med de til enhver tid gjeldende takstpriser
- For å kunne betale med appen, forutsettes det dekning på betalingskortet minimum tilsvarende kjøpesummen
- Dersom det ikke er dekning for betaling på betalingskortet, det ikke oppnås forbindelse med betalingsløsning eller appen er midlertidig utilgjengelig, plikter kunden å betale for tjenesten på andre måter
- Betalinger i appen blir behandlet av Nets, som tilbyr en sikker elektronisk betalingsløsning. Oppbevaring og bruk av personopplysninger, herunder oppbevaring av kortnummer skal være i overensstemmelse med personvernforordningen, personopplysningsloven og annen relevant lovgivning. Kortnummer kan bare brukes til gjennomføring av betalingstransaksjoner og kan ikke benyttes til andre formål. Dette er ikke til hinder for oppbevaring og utlevering av opplysninger som følge av lovpålagte krav.
- Det vil ikke bli lagret betalingsopplysninger i appen. Navn på kortutsteder, kredittkortets fire siste siffer og utløpsdato lagres for at brukeren kan vite hvilket kort de har brukt.
Avtaleperiode og oppsigelse
- Ved mislighold, kan Bymiljøetaten umiddelbart si opp avtalen med kunden uten forutgående varsel
- Ved eventuell mislighold og oppsigelse av avtalen, bortfaller ikke partenes uoppgjorte forpliktelser, herunder kundens utestående betalingsforpliktelser
- Bymiljøetaten forbeholder seg retten til å sperre avtalen for kjøretøy som har utestående beløp. Sperringen oppheves ved at hele det utestående beløp betales. Ved spørsmål må Bymiljøetaten kontaktes.
Personvernerklæring
1. Behandling av personopplysninger i Oslo kommune Bymiljøetaten
Når du bruker mobilapplikasjonen Bil i Oslo vil Oslo kommune Bymiljøetaten som behandlingsansvarlig behandle personopplysninger om deg.
2. Til hvilket formål behandler vi dine personopplysninger?
Bymiljøetaten behandler kun de opplysningene som er nødvendige for å administrere ditt kundeforhold med oss. Formålene er som følger:
- Opprettelse av bruker (e-postadresse, registreringsnummer på bil, begrenset bankkortinformasjon og språk).
- Varsler via App plattform Apple eller Android (dersom du aktiviserer varsler i appen og når du gjør endringer i varselønskene dine). Endringer i varselønsker lagres for å håndtere eventuelle klager og ved feilsøking.
- Besvare henvendelser som kommer inn til oss via appen (e-postadresse og eventuelle personopplysninger som du oppgir i henvendelsen).
- Informasjon i forbindelse med betaling av parkerings- eller piggdekkgebyr lagres for å utstede kvitteringer, håndtere eventuelle klager og behandles i forbindelse med Bymiljøetatens håndheving av parkeringsforskriften og forskrift om piggdekkgebyr (takstgruppe, registreringsnummer på bil, begrenset bankkortinformasjon, tidspunkt for betaling, pris og MVA, starttid og sluttid)
3. Hva er det rettslige grunnlaget for behandling av personopplysningene dine?
Behandling av personopplysninger i Bil i Oslo er nødvendig for at Bymiljøetaten skal kunne oppfylle sine forpliktelser overfor deg i tråd med tjenestevilkårene, jf. GDPR art. 6 nr 1 bokstav b Avtale.
4. Hvor henter vi personopplysningene fra?
Vi behandler de opplysningene som du selv oppgir.
5. Hvem utleverer vi personopplysninger til?
Vi gir ikke personopplysningene dine videre til andre med mindre det foreligger et lovlig grunnlag som pålegger oss en slik utlevering.
6. Hvor lenge oppbevarer vi personopplysningene dine?
Vi lagrer dine personopplysninger hos oss så lenge det er nødvendig til det formål personopplysningene ble samlet inn for. I henhold til regnskapsloven oppbevarer vi informasjon om betalt parkerings- og piggdekkgebyr i 3,5 år før opplysningene anonymiseres.
7. Virksomhetens bruk av databehandlere
- Data eies og forvaltes av Bymiljøetaten med skybasert lagring hos Amazon Web Service (AWS).
- Vi bruker OneLogin for sikker tilgangsstyring slik at dine data er sikret fra uautorisert tilgang, forandring eller ødeleggelse.
- Vi bruker Visual Studio App Center til å samle inn statistikk og rapporter om feilsituasjoner i Bil i Oslo. Dataene er anonyme.
All behandling av personopplysninger skjer innenfor EU/EØS-området.
8. Dine rettigheter når vi behandler personopplysninger om deg
Du har rett til å kreve innsyn, retting eller sletting av personopplysningene vi behandler om deg. Du har videre rett til å kreve begrenset behandling, rette innsigelse mot behandlingen og kreve rett til dataportabilitet. Du kan lese mer om innholdet i disse rettighetene på Datatilsynets nettside: www.datatilsynet.no.
For å ta i bruk dine rettigheter må du sende din forespørsel til postmottak@bym.oslo.kommune.no. Vi vil svare på din henvendelse til oss så fort som mulig, og senest innen 30 dager.
Vi vil be deg om å bekrefte identiteten din eller å oppgi ytterligere informasjon før vi lar deg ta i bruk dine rettigheter overfor oss. Dette gjør vi for å være sikre på at vi kun gir tilgang til dine personopplysninger til deg - og ikke noen som gir seg ut for å være deg.
Du kan til enhver tid trekke tilbake ditt samtykke for behandling av personopplysninger hos oss. Den enkleste måten å gjøre dette på, er å navigere til 'Din profil'-siden i mobilapplikasjonen og trykke på knappen for å trekke ditt samtykke.
9. Klager
Dersom du mener at vår behandling av personopplysninger ikke stemmer med det vi har beskrevet her eller at vi på andre måter bryter personvernlovgivningen, så kan du klage til Datatilsynet.
Du finner informasjon om hvordan kontakte Datatilsynet på Datatilsynets nettsider: www.datatilsynet.no.
10. Endringer
Hvis det skulle skje endring av våre tjenester eller endringer i regelverket om behandling av personopplysninger, kan det medføre forandring i informasjonen du er gitt her. Hvis vi har dine kontaktopplysninger vil vi gjøre deg oppmerksom på disse forandringene. Ellers vil oppdatert informasjon alltid finnes lett tilgjengelig på vår nettside.