Bil i Oslo vilkår og regler om personvern
Vilkår
Detaljerte betingelser
- Dette er en avtale mellom Oslo kommune Bymiljøetaten som tilbyder og kunden som kjøper
- Avtalen omfatter app for betaling for parkering og piggdekkgebyr
- Avtalen er gyldig fra det tidspunkt kunden aksepterer disse vilkårene
Parkering
- Kunden er ansvarlig for å oppgi riktig kjøretøy og takstgruppe for hver parkeringstransaksjon
- Løsningen støtter kun en aktiv parkering av gangen per brukerkonto
- Parkering må alltid følge de parkeringsreguleringer og anvisninger som til enhver tid gjelder
- Betalinger utført i denne appen gjelder kun for kommunale parkeringsplasser i Oslo
- Betaling må startes umiddelbart etter at kjøretøyet er parkert
- Når maks parkeringstid for gjeldende takstgruppe løper ut, må plassen frigis ved at kjøretøyet fjernes
Piggdekkoblat
- Kunden er ansvarlig for å oppgi riktig registreringsnummer ved kjøp av piggdekkoblat
- Kunden er ansvarlig for å angi om kjøretøy er tung/lett ved kjøp av piggdekkoblat
- Løsningen støtter kun en aktivt piggdekkoblat per kjøretøy
- Kun sesongoblat kan kanselleres, ikke dags- og månedsoblat
- Ved kansellering av sesongoblat, refunderes kunden for gjenværende periode ned til et minimumbeløp
tilsvarende prisen på et dagsoblat for lett kjøretøy
- Månedsoblat gjelder for inneværende måned
- Piggdekkoblat må kjøpes før man kjører innenfor kommunegrensen til Oslo kommune
Betaling
- Avtalen gir kunden rett til gratis å benytte appen som et betalingsmiddel for de tjenester som til enhver
tid tilbys i systemet
- For tjenesten som tilbys, gir avtalen rett til å belaste kundens betalingskort med de til enhver tid
gjeldende takstpriser
- For å kunne betale med appen, forutsettes det dekning på betalingskortet minimum tilsvarende kjøpesummen
- Dersom det ikke er dekning for betaling på betalingskortet, det ikke oppnås forbindelse med betalingsløsning
eller appen er midlertidig utilgjengelig, plikter kunden å betale for tjenesten på andre måter
- Betalinger i appen blir behandlet av Nets, som tilbyr en sikker elektronisk betalingsløsning. Oppbevaring og
bruk av personopplysninger, herunder oppbevaring av kortnummer skal være i overensstemmelse med
personvernforordningen, personopplysningsloven og annen relevant lovgivning. Kortnummer kan bare brukes til
gjennomføring av betalingstransaksjoner og kan ikke benyttes til andre formål. Dette er ikke til hinder for
oppbevaring og utlevering av opplysninger som følge av lovpålagte krav.
- Det vil ikke bli lagret betalingsopplysninger i appen. Navn på kortutsteder, kredittkortets fire siste
siffer og utløpsdato lagres for at brukeren kan vite hvilket kort de har brukt.
Avtaleperiode og oppsigelse
- Ved mislighold, kan Bymiljøetaten umiddelbart si opp avtalen med kunden uten forutgående varsel
- Ved eventuell mislighold og oppsigelse av avtalen, bortfaller ikke partenes uoppgjorte forpliktelser,
herunder kundens utestående betalingsforpliktelser
Behandling og bruk av personopplysninger
- Bymiljøetaten registrerer kun de opplysningene som er nødvendige for å administrere kundeforholdet ditt og
disse data lagres innenfor EU. Registrerte opplysninger behandles i henhold til gjeldende lover og regler
- Personopplysninger som postnummer og telefonnummer vil brukes til statistikk og for å lettere kunne gjøre
oppslag i interne systemer. Denne informasjonen er valgfri for deg å gi fra deg, og dersom du velger å gi
fra deg dette samtykker du til at det brukes til statistikk.
Samtykkeerklæring
Jeg samtykker til at Oslo kommune Bymiljøetaten (Behandlingsansvarlig) behandler personopplysninger om meg til
bruk i statistikk og for å lettere kunne gjøre oppslag i interne systemer. Personopplysningene som brukes
omfatter postnummer, som brukes til statistikk, og telefonnummer, som brukes til å lettere kunne gjøre oppslag i
interne systemer.
Jeg er informert om og klar over at jeg når som helst kan trekke mitt samtykke tilbake.
Jeg er informert om og klar over mine rettigheter som registrert etter personvernforordningen, for eksempel min
rett til å kreve innsyn eller retting av mine personopplysninger.
Jeg er klar over at det er mer informasjon om Behandlingsansvarliges sin bruk av personopplysninger i
Behandlingsansvarliges personvernerklæring som er tilgjengelig på linken nederst på siden.
Jeg er informert om følgende mottakere av mine personopplysninger:
- Amazon Web Service (AWS) er databehandler for personopplysningene. Systemet eies og drives av Bymiljøetaten,
men med skybasert lagring.
Jeg samtykker til det ovennevnte:
Personvernerklæring
Behandling av personopplysninger i Oslo kommune Bymiljøetaten
Når du bruker mobilapplikasjonen vil Oslo kommune Bymiljøetaten behandle personopplysninger om deg. Nedenfor
finner du derfor informasjon om personopplysninger som samles inn, hvorfor vi gjør dette og dine rettigheter
knyttet til behandlingen av personopplysningene. Behandlingsansvarlig for personopplysningene vi behandler er
Oslo kommune Bymiljøetaten. Kontaktinformasjonen til Oslo kommune Bymiljøetaten er:
Adresse: Postboks 636
Løren
0507 Oslo
E-post: postmottak@bym.oslo.kommune.no
Telefon: 23 48 20 30
Organisasjonsnr.: 996
922 766
1 Hvorfor samler vi inn personopplysninger og hva slags informasjon samler vi inn
Vi samler inn og bruker dine personopplysninger til formålene som er angitt her:
- Opprettelse av bruker: E-postadresse, telefonnummer, postnummer og registreringsnummer på bil, begrenset
bankkortinformasjon og språk. E-postadresse blir brukt til å identifisere en bruker. Registreringsnummer og
språk lagres for å gjøre appen mer brukervennlig. Postnummer brukes til statistikk og telefonnummer brukes
for å lettere kunne gjøre oppslag i interne systemer.
- Varslinger: App plattform (Apple eller Android), om bruker skal ha varsling om endt parkering, dieselforbud
eller vedlikehold av vei, og når bruker gjør endringer på varselønskene sine. Vi har vurdert det slik at
dette er nødvendig for å vite om bruker vil ha varslinger eller ikke. App plattform må lagres fordi
oppsettet for å sende ut varslinger er forskjellig på de to plattformene. Endringer på varselønsker lagres
for å håndtere klager og ved feilsøking.
- Besvare henvendelser som kommer inn til oss: E-postadresse og eventuelle personopplysninger som måtte følge
av henvendelsen. Vi har vurdert det slik at dette er nødvendig for å oss for å hjelpe deg med det du lurer
på.
- Parkeringinfo: Takstgruppe, registreringsnummer, begrenset bankkortinformasjon, pris og MVA, starttid og
sluttid, når parkering ble registrert og oppdatert. Vi har vurdert det slik at dette er informasjon som er
viktig ved håndheving, klagebehandling og kvittering.
- Piggdekkoblat: Type piggdekkoblat (dag, måned, sesong), registreringsnummer, om bilen er tung eller ikke på
registreringstidspunktet, hvilket kort som ble brukt, pris, starttid og sluttid, opprettet tid, oppdatering
tid, kansellert tid, evt. tidligere registreringsnummer ved overføring av oblat og når overføring skjedde.Vi
har vurdert det slik at dette er informasjon som er viktig for håndheving, klagebehandling og kvittering.
- Betalingsinformasjon: Status på betaling, tid for første forsøk, tid for siste forsøk, antall forsøk,
opprettet tid, oppdatert tid, eventuell feilkode, tekst og kilde fra Nets. Denne informasjonen er nødvendig
for at vi skal sørge for at betalingen går som den skal.
- Kortinformasjon: Vi ser kun de fire siste sifrene i kortnummeret, utsteder, utløpsdato, lagt til dato,
slettet dato. Dette lagres slik at bruker skal kunne se hvilket kort som blir brukt når kjøp skal
gjennomføres og på kvitteringen
2 Utlevering av personopplysninger til andre
Vi gir ikke personopplysningene dine videre til andre med mindre det foreligger et lovlig grunnlag for slik
utlevering. Eksempler på slikt grunnlag vil typisk være en avtale med deg eller et lovgrunnlag som pålegger oss
å gi ut informasjonen.
Oslo kommune Bymiljøetaten bruker databehandlere til å lagre eller på annen måte behandle personopplysninger på
våre vegne. I slike tilfeller har vi inngått avtaler for å ivareta informasjonssikkerheten i alle ledd av
behandlingen. Vi benytter oss av følgende databehandlere per i dag:
- Amazon Web Service (AWS) er databehandler for personopplysningene. Systemet eies og drives av Bymiljøetaten,
men med skybasert lagring.
- Vi bruker Visual Studio App Center til å samle inn statistikk og rapporter om feilsituasjoner i Bil i Oslo.
Vi analyserer statistikk samlet inn fra store brukersegmenter for å forstå hvordan folk bruker Bil i Oslo og
hvordan vi kan forbedre oss ytterligere, og for å bestemme hvilke nye funksjoner som skal prioriteres.
Rapporter om feilsituasjoner, for eksempel når appen krasjer, inneholder følgende:
- Hvilket språk som benyttes i appen - for eksempel "Norsk bokmål"
- Hvilket nettverk som benyttes - for eksempel "Telenor"
- Opprinnelses land - for eksempel "Norge"
- Telefonmodell - for eksempel "Galaxy S8"
- Operativsystem - for eksempel "Android 11"
- Bruker id - for eksempel "1337"
All behandling av personopplysninger som vi foretar skjer innenfor EU/EØS-området.
3 Lagringstid
Vi lagrer dine personopplysninger hos oss så lenge det er nødvendig for det formål personopplysningene ble samlet
inn for.
Dette betyr for eksempel at personopplysninger som vi behandler på grunnlag av ditt samtykke slettes, hvis du
trekker ditt samtykke.
4 Dine rettigheter når vi behandler personopplysninger om deg
Du har rett til å kreve innsyn, retting eller sletting av personopplysningene vi behandler om deg. Du har videre
rett til å kreve begrenset behandling, rette innsigelse mot behandlingen og kreve rett til dataportabilitet. Du
kan lese mer om innholdet i disse rettighetene på Datatilsynets nettside: www.datatilsynet.no.
For å ta i bruk dine rettigheter må du sende din forespørsel til postmottak@bym.oslo.kommune.no. Vi vil svare på
din henvendelse til oss så fort som mulig, og senest innen 30 dager.
Vi vil be deg om å bekrefte identiteten din eller å oppgi ytterligere informasjon før vi lar deg ta i bruk dine
rettigheter overfor oss. Dette gjør vi for å være sikre på at vi kun gir tilgang til dine personopplysninger til
deg - og ikke noen som gir seg ut for å være deg.
Du kan til enhver tid trekke tilbake ditt samtykke for behandling av personopplysninger hos oss. Den enkleste
måten å gjøre dette på, er å navigere til "Din profil"-siden i mobilapplikasjonen og trykke på knappen for å
trekke ditt samtykke.
5 Klager
Dersom du mener at vår behandling av personopplysninger ikke stemmer med det vi har beskrevet her eller at vi på
andre måter bryter personvernlovgivningen, så kan du klage til Datatilsynet.
Du finner informasjon om hvordan kontakte Datatilsynet på Datatilsynets nettsider: www.datatilsynet.no.
6 Endringer
Hvis det skulle skje endring av våre tjenester eller endringer i regelverket om behandling av personopplysninger,
kan det medføre forandring i informasjonen du er gitt her. Hvis vi har dine kontaktopplysninger vil vi gjøre deg
oppmerksom på disse forandringene. Ellers vil oppdatert informasjon alltid finnes lett tilgjengelig på vår
nettside.